Αυξ. Αρ.

Συγγραφέας

Τίτλος

Εκδότης

Τόπος/Ημερομηνία Εκδοσης

Παρατηρήσεις

Ταξιν. Αριθμός

Αντίτυπα

Δωρεά

Θέση

889.09  Νεότερη Ελληνική Λογοτεχνία -- Ιστορία, περιγραφή, κριτική αποτίμηση σε περισσότερες της μιας μορφές

569

Κουρνούτος, Γεώργιος Π., επιμέλεια

Λόγιοι της Τουρκοκρατίας

Ιωάννης Ν. Ζαχαρόπουλος

Αθήναι, c.1956

τ.1ος. - (Βασική Βιβλιοθήκη "Αετού"; 4)

889.09

1

 

569

Κουρνούτος, Γεώργιος Π., επιμέλεια

Λόγιοι της Τουρκοκρατίας

Ιωάννης Ν. Ζαχαρόπουλος

Αθήναι, c.1956

τ.2ος. - (Βασική Βιβλιοθήκη "Αετού" ; 5)

889.09

1

 

570

Χριστοδουλίδης, Σάπφειρος

Ο βίος του Κοσμά του Αιτωλού

Κέντρον Λαογραφικών και Ιστορικών Ερευνών "Ευγένιος Γιαννούλης και Κοσμάς ο Αιτωλός" Μεγαδένδρου Αιτωλίας

Αγρίνιο, 2001

Κυκλοφορεί μαζί με: Ευγένιος Γιαννούλης ο Αιτωλός / Πάνου Ι. Βασιλείου

889.09

1

 

571

Βασιλείου, Πάνος Ι.

Ευγένιος Γιαννούλης ο Αιτωλός: ομιλία του Πάνου Ι. Βασιλείου που έγινε στα αποκαλυπτήρια της χάλκινης προτομής του Ευγένιου Γιαννούλη του Αιτωλού στο Μεγάδεντρο της Αιτωλίας στις 24/8/1980

Κέντρον Λαογραφικών και Ιστορικών Ερευνών "Ευγένιος Γιαννούλης και Κοσμάς ο Αιτωλός" Μεγαδένδρου Αιτωλίας

Αθήνα, 1980

 

889.09

1

 

572

Μαραγιάννης, Κωνσταντίνος Δ.

Ευγένιος Γιαννούλης - Κοσμάς ο Αιτωλός: τα δυο μεγάλα μεγαλοδεντρίτικα τέκνα: ομιλία του Κων. Δ. Μαραγιάννη, συμβολαιογράφου Αγρινίου

Κέντρον Λαογραφικών και Ιστορικών Ερευνών "Ευγένιος Γιαννούλης και Κοσμάς ο Αιτωλός" Μεγαδένδρου Αιτωλίας

Αγρίνιο, 1983

 

889.09

1

 

573

Απέργης, Παντελής

Τρία πρόσωπα: Εμμανουήλ Ροΐδης, Κ.Π. Καβάφης, Κώστας Βάρναλης: εισαγωγή στην εποχή και το έργο τους

Ιωλκός

Αθήνα, 1980

 

889.09

3

 

574

Μπουμπουλίδης, Φαίδων Κων.

Η νεωτέρα ελληνική λογοτεχνία: γραμματολογικό διάγραμμα

[χ.ό.]

Αθήναι, 1991

τ.2ος

889.09

1

 

575

Περάνθης, Μιχαήλ

Απόψεις: διαλέξεις και δοκίμια του Μιχ. Περάνθη

[χ.ό.]

Αθήναι, 1961

 

889.09

2

 

576

Καραντώνης, Ανδρέας

Φυσιογνωμίες: σειρά δεύτερη

Βιβλιοπωλείον της Εστίας

Αθήνα, 1960

 

889.09

1

 

577

Παράσχος, Κλεών

Μορφές και ιδέες

[χ.ό.]

Αθήνα, 1938

 

889.09

1

 

578

Ζώρας, Γεώργιος Θ.

Επτανησιακά Μελετήματα

Σπουδαστήριον Βυζαντινής και Νεοελληνικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών

Αθήναι, 1960

Α΄: Εισαγωγή εις την Επτανησιακήν Σχολήν, οι εκπρόσωποι της Επτανησιακής Σχολής, Επτανησίων δοκίμια περί γλώσσης

889.09

1

 

578

Ζώρας, Γεώργιος Θ.

Επτανησιακά Μελετήματα

Σπουδαστήριον Βυζαντινής και Νεοελληνικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών

Αθήναι, 1959

Β΄: Σολωμός, Τερτσέτης, Τυπάλδος, Βαλαωρίτης, Μαρκοράς, Θωμαζαίος, σύμμεικτα

889.09

1

 

578

Ζώρας, Γεώργιος Θ.

Επτανησιακά Μελετήματα

Σπουδαστήριον Βυζαντινής και Νεοελληνικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών

Αθήναι, 1966

Γ΄: Θωμαζαίος και Επτανήσιοι: (ανέκδοτος αλληλογραφία). - (Σπουδαστήριον Βυζαντινής και Νεοελληνικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών ; 45)

889.09

2

 

579

Δόξας, Τάκης

Ηλιακή γραμματολογία

[χ.ό.]

Πύργος Ηλείας, 1963

 

889.09

1

 

580

Καμπάνης, Αρίστος

Ιστορία της Νέας Ελληνικής Κριτικής

Βιβλιοπωλείον της Εστίας

Εν Αθήναις, 1935

2η έκδ.

889.09

1

 

581

Αλεξίου, Μαργαρίτα, επιμ.

The text and its margins: post-structuralist approaches to twentieth-century greek literature

Pella Publishing Company

New York, 1985

ISBN: 0-918618-29-0

889.09

1

 

582

Συκουρτής, Ιωάννης

Κριτικαί εκδόσεις νεοελληνικών λογοτεχνημάτων

[χ.ό.]

Αθήναι, 1935

Λείπουν σ.49 και εξής

889.09

1

 

583

 

Επτανησιακή Λογοτεχνία, Ποίηση

[χ.ό.]

[χ.τ., 196-;]

Ο τίτλος προέρχεται από το εξώφυλλο. Στο πάνω μέρος των σελίδων: Επτανησιακή Πρωτοχρονιά

889.09

1

 

584

Καλογερόπουλος, Διονύσιος Π.

Επτανησιακά Μελετήματα

Βιβλιοπωλείον της Εστίας

Εν Αθήναις, 1930

 

889.09

1

 

585

Μιρασγέζη, Μαρία Δ.

Νεοελληνική λογοτεχνία

[χ.ό.]

Αθήνα, 1978

τ.1ος

889.09

1

 

585

Μιρασγέζη, Μαρία Δ.

Νεοελληνική λογοτεχνία

[χ.ό.]

Αθήνα, 1982

τ.2ος

889.09

1

 

586

Αποστολίδης, Ηρακλής Ν.

Ανθολογία: 1708-1933

Βιβλιοπωλείον της Εστίας

Αθήναι, [193-;]

 

889.1008

1

 

587

Λιάσκος, Γιάννης

Ανθολογία σονέτου Ελλήνων ποιητών Αυστραλίας: βιβλίο τρίτο

Τσώνη

Μελβούρνη, 2003

 

889.1008

1

 

588

Μυρτιώτισσα

Ελληνικά ποιήματα κατάλληλα γι' απαγγελία

Ι. Σιδέρης

Αθήναι, [1921]

τ.1ος. - Η συγγραφέας υπογράφει ως: Δρακοπούλου Θεώνη

889.1008

1

 

588

Μυρτιώτισσα

Ελληνικά ποιήματα κατάλληλα γι' απαγγελία

Ι. Σιδέρης

Αθήναι, [1921]

τ.2ος. - Η συγγραφέας υπογράφει ως: Δρακοπούλου Θεώνη

889.1008

1

 

589

Χατζηιωάννου, Γιάννης Κ.

Ποιητικά θέματα: μελετήματα

Εκδόσεις 2002

Θεσσαλονίκη, 1994

1ος τ.

889.1009

1

 

590

Χατζηιωάννου, Γιάννης Κ.

Πεζογραφήματα: (1975-1989): ποιητικά θέματα Α΄: (διάφορα πεζά - μελετήματα)

Περιοδικό "Βορειοελλαδικά"

Θεσσαλονίκη, 1989

 

889.1009

1

 

590

Χατζηιωάννου, Γιάννης Κ.

Πεζογραφήματα: (1989-1990): ποιητικά θέματα Β΄: (μελετήματα)

Περιοδικό "Βορειοελλαδικά"

Θεσσαλονίκη, 1990

 

889.1009

1

 

591

Τωμαδάκης, Νικόλαος Β.

Από τον Σολωμό στον Παλαμά

Τυπογραφείον "Εστία"

Αθήνα, 1930

 

889.1009

1

 

592

Μιχαλέτος, Γιάννης Α.

Αισθητικές αναλύσεις

Τυπογραφείον Ανδρέου Σιδέρη

Αθήναι, 1948

Τεύχος Α΄: Η λήθη, το τραγούδι του νεκρού αδελφού

889.1009

1

 

593

Ζακυθηνός, Διονύσιος Α.

Μεταβυζαντινά και Νέα Ελληνικά

[χ.ό.]

Αθήναι, 1978

 

889.109

1

Ακαδημία Αθηνών

594

Βρανούσης, Λέανδρος

Οι πρόδρομοι

Ιωάννης Ν. Ζαχαρόπουλος

Αθήναι, c.1955

(Βασική Βιβλιοθήκη "Αετού" ; 11)

889.11

1

 

 

back home next
The climate of the island is very healthy. This is because the blowing of the northern winds prevents the development of germs. It is reported that some people that were sick and visited the island were healed without medicine.

Tinos is basically an island with religious and worshipping tourists. The finding of the icon, the erection of the temple, the improvement of the transportation had a great impact to the social and economic evolution of the island. The fact that it attracted tourism developed the city of Tinos, in contrast with the villages. Nevertheless it helped to reduce migration and kept the residents of the island on their land. From 1940 to 1981 approximately 32% of the population immigrated. In 1940 the town of Tinos concentrated 25% of the population.

Today urbanism has taken over and 75% of the population in concentrated in the town of Tinos. Today approximately 40 villages are inhabited. Their establishing history goes back to the middle ages and the Byzantine years. There are also many settlements, which are basically younger and were developed near the sea.

 The fact that many tourist centers were developed at many locations, the creation of greenhouses, n location canning of various vegetables, the systematic and advanced utilization of marble, played a major role in the keeping of the population on the island and especially at the villages. These developments have increased the occupation in various parts of the island having as a result to fight back of immigration.

The mixed religious population of Tinos, gives the island a special folklore character. A Tinian dialect is noticed, with the extraction of the vowels, the alteration of consonants and names of persons that have a western influence.

 At Tinos we come across two Christian dogmas that harmoniously coexist. The Temple of Evangelistria is a very important demotic worshipping area for the Orthodox and people from all over Greece assemble throughout the whole year to worship here. However at the same time Tinos is a very important center for the Catholics, basically for the Greek Catholics. All you need to do is to take a look around at all the churches in order to substantiate that you are at a religious center. When Panagia/ the Virgin Mary is celebrated, worshippers from all over the world swarm the island. Tinos belongs to the Cyclades and is the third in size island of this complex. Its area is 194 square kilometers. The total length of its coastline is estimated to approx 114 kilometers. It is situated south east of Andros and north west of Mykonos. It highest mountain is named Tsiknias and is 725 meters high. According to mythology Aelos, the god of the winds lived at the channel of Tsiknias. This explains the fact that the area is veAt Tinos irrespective of being Catholic or Orthodox, all the people have a deep love for the Virgin Mary. The Orthodox celebrates Panagia (Virgin Mary) on the 25th of March and on the 15th of August and the Catholics on the 1st Sunday of May and also on the 15th of August. The residents of Tinos are very hospitable and they open heartedly offer food and board to the worshippers during the festivities. The Tinians in order to sustain the ground from suffering intense deterioration, have created on the sides of the mountains the so called pezoules, which are small fields with a resistance made of rocks in order for the ground not to get corroded and are used to cultivate their products. The reduction of the agricultural population slowly left some of these areas uncultivated. Today cereals, citrus fruit, fruits and also oil, wine and raki are cultivated. The products are consumed basically within internal market but some are also exported. Another beneficial product of Tinos, is its honey. In the past they also had silk growing. eXTReMe Tracker