Αυξ. Αρ.

Συγγραφέας

Τίτλος

Εκδότης

Τόπος/Ημερομηνία Εκδοσης

Παρατηρήσεις

Ταξιν. Αριθμός

Αντίτυπα

Δωρεά

Θέση

 

888 Βυζαντινή και Νεοελληνική Λογοτεχνία

 

 

547

Ζώρας, Γεώργιος Θ., επιμ.

Βυζαντινή ποίησις

Ιωάννης Ν. Ζαχαρόπουλος

Αθήναι, c.1956

(Βασική Βιβλιοθήκη "Αετού" ; 1)

888.1308

1

 

548

Μανούσακας, Μανούσος Ι.

Λεονάρδου Ντελλαπόρτα ποιήματα (1403-1411)

Ακαδημία Αθηνών. Κέντρον Ερεύνης του Μεσαιωνικού και Νέου Ελληνισμού

Αθήνα, 1995

 

888.132

1

 

549

Irmscher, Johannes, επιμέλεια

Ιάκωβος Τριβώλης ποιήματα

Akademie Verlag

Berlin, 1956

Berliner Byzantinistische Arbeiten ; band 1

888.14

1

 

550

Στοβαίος, Ιωάννης

Στοβαίου Ανθολογία: (Περί Πολιτείας)

Ιωάννης & Π. Ζαχαρόπουλος

Αθήναι, 1940

(Βιβλιοθήκη Αρχαίων Ελλήνων Πεζογράφων και Ποιητών)

888.3122

1

 

551

Κριαράς, Εμμανουήλ

Βυζαντινά ιπποτικά μυθιστορήματα

Αετός

Αθήναι, c.1955

(Βασική Βιβλιοθήκη "Αετού"; 2)

883.01

1

 

552

Μουσαίος ο Γραμματικός

Τα καθ' Ηρώ και Λέανδρον: μετά των σχετικών επιστολών του Οβιδίου, του επικού αποσπάσματος Αλφειός και Αρέθουσα…

εκ του τυπογραφείου "Ο Ερμής"

Εν Αθήναις, 1915

Τεύχος Α΄

883.02

1

 

553

Κριαράς, Εμμανουήλ

Η Μεσαιωνική Ελληνική Γραμματεία: (τα όρια, μερικά χαρακτηριστικά)

Άλφα Ι. Μ. Σκαζίκη

[χ.τ.], 1950

 

885.01

1

 

554

Τωμαδάκης, Νικόλαος Β.

Η Βυζαντινή Υμνογραφία και Ποίησις: ήτοι εισαγωγή εις την Βυζαντινήν Φιλολογίαν

εκ του τυπογραφείου αδερφών Μυρτίδη

Αθήναι, 1965

Τίτλος συνόλου: Εισαγωγή εις την Βυζαντινήν Φιλολογίαν ; τ.2. - 3η έκδ.

888.09

1

 

555

Τωμαδάκης, Νικόλαος Β.

Μεταβυζαντινά φιλολογικά: (μελέται και κείμενα)

εκ του τυπογραφείου αδερφών Μυρτίδη

Αθήναι, 1965

 

888.09

1

 

556

Παπαμανώλης, Ηρακλής Ν.

Η Σφαίρα: επιστημονικόν - φιλολογικόν και καλλιτεχνικόν λεύκωμα

εκ του τυπογραφείου των Καταστημάτων "Σφαίρας"

Εν Πειραιεί, 1902

Έτος Β΄

889.05

1

 

556

Παπαμανώλης, Ηρακλής Ν.

Η Σφαίρα: επιστημονικόν - φιλολογικόν και καλλιτεχνικόν λεύκωμα

εκ του τυπογραφείου των Καταστημάτων "Σφαίρας"

Εν Πειραιεί, 1903

Έτος Γ΄

889.05

2

 

557

Εταιρεία Συγγραφέων

Ημερολόγιο 1995

Εταιρεία Συγγραφέων

Αθήνα, 1995

Τίτλος εξωφύλλου: Το Ημερολόγιο της Εταιρείας Συγγραφέων 1995: με ανέκδοτα κείμενα

889.05

1

 

558

 

Ακαδημαϊκόν Ημερολόγιον Πατρών 1918

Κωνστ. Τσουτσάνης & Χρ.Βαριάντζα

Εν Πάτραις, 1918

 

889.05

1

 

559

Σταύρου, Θρασύβουλος, επιμέλεια

Ψυχάρης, Εφταλιώτης, Πάλλης, Βλαστός

Ιωάννης Ν. Ζαχαρόπουλος

Αθήναι, c.1956

(Βασική Βιβλιοθήκη "Αετού" ; 26)

889.08

1

 

560

Παναγιωτόπουλος, Ι. Μ., επιμέλεια

Νεοελληνική κριτική

Ιωάννης Ν. Ζαχαρόπουλος

Αθήναι, c.1956

(Βασική Βιβλιοθήκη "Αετού" ; 42)

889.08

1

 

561

Κατσούρης, Σπύρος Γ.

Προσύμνιον Δωδεκανήσου : (ποίηση, διήγημα, μυθοπλασία): ειδικό αφιέρωμα στα 50 χρόνια επανένταξης των Δωδεκανήσων στον ελληνικό εθνικό κορμό

[χ.ό.]

Ρόδος, 1998

ISBN: 960-7298-79-9

889.08

1

Υπουργείο Αιγαίου

562

Σταμάτης, Κώστας Μ.

Η λογοτεχνία της Κορινθίας: από το 529 μ.Χ. μέχρι σήμερα: βιογραφίες, εργογραφία, βιβλιογραφία, κριτικές, ανθολόγηση

[χ.ό.]

Αθήνα, 1999

6ος τ. - Τίτλος συνόλου: Πελοποννησιακή λογοτεχνία. - ISBN: 960-90605-5-2

889.08

1

 

563

Φωστιέρης, Αντώνης

Το Αιγαίο: λογοτεχνία και τέχνη

Περιοδικό "Η Λέξη"

Αθήνα, 2001

 

889.08

1

Υπουργείο Αιγαίου

564

Πρωτοπαπά-Μπουμπουλίδου, Γλυκερία, εισ. & επιμ.

Αντ. Μάτεσι Έργα έμμετρα και πεζά

Εταιρεία Ελληνικών Εκδόσεων

Αθήνα, [19--]

Τίτλος συνόλου: Άπαντα των Νεοελλήνων Κλασσικών. - Κυκλοφορεί μαζί με: Στ. Γρανίτσας Τα άγρια και τα ήμερα του βουνού και του λόγγου

889.08002

1

 

565

Χάρης, Πέτρος, επιμ.

Κ. Χατζόπουλος, Σπ. Πασαγιάννης και άλλοι

Ιωάννης Ν. Ζαχαρόπουλος

Αθήναι, 1963

(Βασική Βιβλιοθήκη "Αετού" ; 32)

889.08002

1

 

566

Μπουμπουλίδης, Φαίδων Κων., επιμ.

Κρητική Λογοτεχνία

Ιωάννης Ν. Ζαχαρόπουλος

Αθήναι, c.1955

(Βασική Βιβλιοθήκη "Αετού" ; 7)

889.08002

1

 

567

Νικολαΐδης, Μελής, επιμ.

Κυπριακή Λογοτεχνία

Ιωάννης Ν. Ζαχαρόπουλος

Αθήναι, c.1957

(Βασική Βιβλιοθήκη "Αετού" ; 6)

889.08002

1

 

568

Ζώρας, Γεώργιος Θ., επιμ.

Ποίησις και πεζογραφία της Επτανήσου

Ιωάννης Ν. Ζαχαρόπουλος

Αθήναι, c.1958

(Βασική Βιβλιοθήκη "Αετού" ; 14)

889.08002

1

 

 

back home next
The climate of the island is very healthy. This is because the blowing of the northern winds prevents the development of germs. It is reported that some people that were sick and visited the island were healed without medicine.

Tinos is basically an island with religious and worshipping tourists. The finding of the icon, the erection of the temple, the improvement of the transportation had a great impact to the social and economic evolution of the island. The fact that it attracted tourism developed the city of Tinos, in contrast with the villages. Nevertheless it helped to reduce migration and kept the residents of the island on their land. From 1940 to 1981 approximately 32% of the population immigrated. In 1940 the town of Tinos concentrated 25% of the population.

Today urbanism has taken over and 75% of the population in concentrated in the town of Tinos. Today approximately 40 villages are inhabited. Their establishing history goes back to the middle ages and the Byzantine years. There are also many settlements, which are basically younger and were developed near the sea.

 The fact that many tourist centers were developed at many locations, the creation of greenhouses, n location canning of various vegetables, the systematic and advanced utilization of marble, played a major role in the keeping of the population on the island and especially at the villages. These developments have increased the occupation in various parts of the island having as a result to fight back of immigration.

The mixed religious population of Tinos, gives the island a special folklore character. A Tinian dialect is noticed, with the extraction of the vowels, the alteration of consonants and names of persons that have a western influence.

 At Tinos we come across two Christian dogmas that harmoniously coexist. The Temple of Evangelistria is a very important demotic worshipping area for the Orthodox and people from all over Greece assemble throughout the whole year to worship here. However at the same time Tinos is a very important center for the Catholics, basically for the Greek Catholics. All you need to do is to take a look around at all the churches in order to substantiate that you are at a religious center. When Panagia/ the Virgin Mary is celebrated, worshippers from all over the world swarm the island. Tinos belongs to the Cyclades and is the third in size island of this complex. Its area is 194 square kilometers. The total length of its coastline is estimated to approx 114 kilometers. It is situated south east of Andros and north west of Mykonos. It highest mountain is named Tsiknias and is 725 meters high. According to mythology Aelos, the god of the winds lived at the channel of Tsiknias. This explains the fact that the area is veAt Tinos irrespective of being Catholic or Orthodox, all the people have a deep love for the Virgin Mary. The Orthodox celebrates Panagia (Virgin Mary) on the 25th of March and on the 15th of August and the Catholics on the 1st Sunday of May and also on the 15th of August. The residents of Tinos are very hospitable and they open heartedly offer food and board to the worshippers during the festivities. The Tinians in order to sustain the ground from suffering intense deterioration, have created on the sides of the mountains the so called pezoules, which are small fields with a resistance made of rocks in order for the ground not to get corroded and are used to cultivate their products. The reduction of the agricultural population slowly left some of these areas uncultivated. Today cereals, citrus fruit, fruits and also oil, wine and raki are cultivated. The products are consumed basically within internal market but some are also exported. Another beneficial product of Tinos, is its honey. In the past they also had silk growing. eXTReMe Tracker